onsdag, desember 08, 2010

Cape Town, Sør Afrika

Nå er Lennart og jeg framme i Cape Town. Vi ankom i morges etter 2 døgn fra Mossel Bay.
 
Etappen fra Port Elisabeth til Mossel Bay gikk unna på litt over et døgn. Enkel og grei etappe. Både Port Elisabeth og Mossel Bay har marinaer som er meget utsatt for svell.
I Port Elisabeth lå vi på flytebrygger hos Poert Elisabeth Deep Sea Angler Club. De tok meget vel i mot oss, - det er litt rivalisering mellom dem og Algoa Bay Yacht Club, sist nevnte med nesa i været i følge førstnevnte.Vi ble invitert på alle festlighetenesom foregikk i klubben.
 
Lørdag var vi ute og spiste med Anna og noen av hennes studievenner.Anna er datter til Olle som har seilt med Lennart en tre fire ganger. Dessuten var det Olle som betalte. Takk for det. Kvelden ble meget hyggelig.
 
Mandag for vel en uke siden dro vi videre til Mossel Bay. For min del ble det motorseiling for vinden var for det meste svak. (For en gangs skyld)
 
Mossel Bay er et utpreget hvitt sted, i motsetning til East London hvor vi nesten var de eneste hvite. Flotte og dyre leiligheter med utsikt over havet og havna. Her var marinaen liten og det var ikke plass til oss, så vi fikk ligge ved fiskebrygga med store traktordekk som fendere. Det gikk bra et par dager, men siden det gikk mot nullmåne ble tidevannsforskjellen større og større, så fredag morgen måtte vi gå fra brygga, Josephine havnet under dekkene, så vi kastet fortøyningene og flyttet ut utenfor havnen, men i fint le for alle vinder utenom østlig. Det var første gang ankeret gikk i vannet siden Cocos Keeling.
 
Søndag møtte vi Heather og David som bor i åsen like over ankringsplassen. De kom ned til Yacht Clubben. Divid er profesjonell modell båt bygger. Den siste oppgaven var å bygge 7 styk situasjons bilser fra Mosselbays olje bøye. Tankskip og supply båt. De var henholdsvis 70 og 15 mm lange, med en utrolig detaljrikdom.
 
Mandag morgen våknet vi opp til østlig vind, så kl 11 var vi underveis mot Cape Town. Værfilene viste gode vinder hele veien, men tror dere vi fikk det? Strekningen mot Cap Aghullas, Afrikas sydligste punkt, gikk greitt med fin vind, men en urolig sjø som fikk Josephine til å rulle kraftig. Rundingen av Cap Aghullas gikk fint og bølgene roet seg, men hvor lenge var Adam i Paradis? 30 Nm fra Kapp det gode Håp hadde vi 25 -30 knops vind og den økte på. Da vi rundet Cape Point hadde vi 35-40 knops vind og sjøen var brutal og kaotisk, men vi kom oss igjennom og ve 2 tiden på natte døde vindet helt ut og vi gikk for motor resten av veien.
 
Vi ligger nå i Royal Cape Yacht Club, fint men dyrt.
 
Nå blir Josephine liggende i ro en tid, helt til november neste år. Det blir en lang sommer ( 6 måneder) i Norge for meg.
 
Ha det godt alle dere som har fulgt Lennart og meg over Stillehavet og Det Indiske Hav. Her skilles våre veier, Lennart drar videre mot Europa i januar og håper å være tilbake i Sverige i juli.
 
Man

onsdag, november 24, 2010

Port Elisabeth, Sør Afrika

Når vi drar ut på havet blir opplevelsen et sted mellom det vi frykter og det vi håper. Turen fra Durban til East London ble det nærmeste vi kom av det vi håpet på, en drømmeseilas. Men turen fra East London ble motsatt. Vi hadde en praktfull værmelding med sydøstlig vind på 10-15 knop. Mandag morgen da vi dro hadde vi lufttrykk på 1010 mb, overskyet og vindstille. Utenfor havnen lå havet glassklart. Sydlig vind kom etterhvert og noen timer senere var vi ute i strømmen og gjorde 7-9 knops fart. Men hvor lenge var Adam i paradis? For oss ble det 8 timer og 60 nm av de 140 tilbakelagt. Vind fra sydvest rett i fleisen, den øker i styrke og vi rømmer strømmen og kommer inn til grunnere vann og mindre strøm og dermed mindre grov sjø, men den blir ikke borte. For å gjøre det kort, det ble 24 timer med motor og storseil mot sjø og vind og en gjennomsnittsfart på 3,3 knop. Vinden var på det sterkeste styrke 6, liten kuling. Vi brukte altså like lang tid på disse 140 nm som 260 nm fra Durban.
 
Men nå er vi framme i Port Elisabeth og alt er glemt. Vi kom hit like før det ble mørkt. Algoa Bay Yacht Club var full, ingen ledig plass, men en kar fra Port Elisabeth Deep Sea Angling Club vinket oss inn til en plass på deres pontoon, sammen med alle sports fiskebåtene og vi fikk en meget hyggelig mottakelse. Vi ble øyeblikkelig invitert opp i klubb huset for å bestille middag, siden kjøkkenet stengte kl 20.
 
Alt vel ombord

lørdag, november 20, 2010

East London, Sør Afrika

Vi ankom East London igår ettermiddag etter en eventyrlig seilas. Værutsiktene for turen da vi dro fra Durban var gale warning. Så vi var litt usikre om vi skulle dra eller ikke, men jeg er nå glad for at vi dro selv om vi fikk 35 knops vind på det meste.
De første 6 timene gikk tregt, men så kom vi inn i Aghullas strømmen og vi fikk opp til 4 knops medstrøm. For 12 timer satte jeg ny rekort for Josephine med 112 NM,  9,7 knops fart. For 24 timer 195 Nm. Sjøen var ganske fin selv om det blåste sterk kuling, strømmen dro bølget i lengden, så det var egentlig ganske behagelig å cruise i 10 knops fart.
Strømmen holds seg nesten helt fram til East London. Vi ligger nå langsides til Latimers Landing, som er ganske forfallent. Det ser mer ut som London East (jfr. Eastenders).
 
Det er deilig å være framme her, for den strekningen vi har tilbakeøagt er den tøffeste på veien rundt Sør Afrika. 260 Nm med sterk strøm og sterke vinder. Det rapporteres om monsterbølger i strømmen ved sydlig kuling. Da vil man absolutt ikke være der. Det er ingen sted å gjemme seg hvis man skulle få sydlig vind, så værvinduet bør være ganske sikkert.
 
Vi blir her så kort som mulig, første værvindu og vi drar mot Port Elisabeth. 130 Nm mot sydvest og vest.
 
Alt vel ombord både i Josephine og Quilla.

onsdag, november 17, 2010

Durban, Sør Afrika

Jeg forlot Richards Bay sist søndag ettermiddag etter deilige 3 uker der. Jeg var nok mer sliten enn jeg visste om,etter 6000 Nm på mindre enn 3 måneder.

Vi var 5 soloseilere i Richards Bay og 4 av leide en bil og dro til en naturpark for å se noen av de ville dyrene de har der. Det ble en suksess. Vi fikk se antiloper, gnu, giraff, nesehorn, hyene, elefant og et yrende fugleliv. Vi kjørte bil rundt i parken og kom noen av dyrene nærmere enn vi likte noen ganger, særlig nesehorn og elefant. Man blir liten når man bare er en 5-6 meter unna.

Turen til Durban gikk greit, med en rotete sjø i begynnelsen, men den sydlige vinden dreiet til nord og bølgene flatet ut. Det ble en stille natt med motor hele veien.

Vi ligger nå i Point Yacht Club og blir tatt meget godt vare på. Her ligger vi til flytebrygge.

Det ser ut til at det blir et 3 dagers værvindu fra i morgen tidlig, så da stikker vi videre mot East London. Det blir en gruppe på en 8-10 båter, hvora 4 som er med i World ARC, jordomseiling på 14 måneder.

Oppdaterer underveis, selv om turen bare tar 36-48 timer (260 nm). Det er avhengig av hvor sterk den sydgående strømmen er.

søndag, oktober 24, 2010

Richards Bay, Sør-Afrika

Ja, så ble det Richards Bay, allikevel. Etter siste oppdatering kom værfiler som viste sydvestlig vind innen vi ville ankomme Durban, så vi endret kursen 20 grader og satte mot Richards Bay. Vi var kommet litt syd, så korsen mot Richards Bay ble rett vest. Vi hold en fin fart mot målet til jeg oversov meg 2 timer. Da hadde vinden dødt ut og strømmen hadde ført meg 10 Nm i syssysvestlig retning. Vi startet motor og motorseilte de siste 40 Nm. Men strømmen var så sterk at vi måtte seile med en kurs rett mot nord for å gli sideveis mot målet. 50 grader deviasjon. Kl 1130 lokal tid var vi framme.
 
Men vikom fram til slutt. Strømmen var sterkest ved 200 meters dybdelinjen og avtok meget raskt med en gang dybden ble mindre.
 
I Richards Bai går man til Small Boat Harbour for innklarering. Her kan man ligge og det er gratis. Flytter man til Yacht Klubben er de første 2 ukene gratis. Vi får se hvor lenge vi blir her, og om vi flytter dit.
 
Utrolig deilig og være på land igjen, - og natt til lørdag blåste det reelt fra sydvest.
 
I dag lørdag ettermiddag ble Angelique II bogsert inn av den lokale redningsbåten. De startet fra St. Pierre 5 dager før oss og fikk storm syd for Madagaskar den lørdagen vi dro. Angelique II er 53 fot lang. I stormen blåste genoaen i filler og de fikk vann i motoren. Så nå var de lykkelige over å være i havn.
 
Alt vel ombord hos Quilla og Josephine nå.

torsdag, oktober 21, 2010

Dag 12, 197 Nm til Durban, Sør Afrika

Vi er nå på vei mot Durban. Det blåser 25 kn fra nordnordøst. Det gir oss en fart på ca 6 knop med et halvt forseil. Siden vinden kommer fra denne retningen, blir det for skarpt å gå mot Richards Bay. Vinden kommer til å vare til ut på kvelden og dør da nesten ut slik at det sannsynligvis blir motor siste resten til Durban. Det skal bli deilig å vøre framme. Da er 10 500 Nm tilbakelagt på snaue 7 måneder. Det skal bli godt å ta det litt med ro framover og ta turen til Cape Town i løpet av november.
 
Posisjon den 21. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
28.31,1S 34.31,5E (`-28,52S +34,53E)
 
Alt vel ombord

onsdag, oktober 20, 2010

Dag 11, 302 Nm til Durban, Sør Afrika

Det har gått relativt tregt det siste døgn. Svake vinder og motstrøm!!!!!! Vi har gått litt nordafor korsen for å ha noe å gå på når vi får en nordlig kuling i morgen kveld, Den vil i alle fall gi os god bør mot Durban. På grunn av  kulingen er det bedre å gå til Durban enn Richards Bay. Vi håper på å være framme i Durban på fredags ettermiddag.
 
Posisjon den 20. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
27.47,8S 36.18,7E (`-27,80S +36,31E)
 
Alt vel ombord

tirsdag, oktober 19, 2010

Dag 10, 389 Nm til Durban, Sør Afrika

Det ble en prakseilas igår. Frisk bris fra syd og revet genoa og storsei, samt medstrøm ga en gjennomsnittsfart på nesten 6,5knop. Men til natten løyet og dreiet vinden så nå seiler vi platt lens ca 5,5 knops fart i en østlig vind på ca 12 knop.
 
Slik som det ser ut nå, kan vi nå Richards Bay på torsdags kvelden, eller hvis været tilsier det, Durban på fredag formiddag. Det kommer etterhvert en norlig bris på ca 25 knop. Det sore spørsmålet er om den holder seg helt til fredag ettermiddag. Det får tiden vise. Hvis den ikke ser ut til å gjøre det, går vi til Richards Bay.
 
Det var en nydelig soloppgang idag og det ser ut til å bli en solrik dag i dag også.
 
Posisjon den 19. oktober 2010 kl 0400 UTC
 
27.48,2S 37.58,6E (`-27,80S +37,98E)
 
Alt vel ombord

mandag, oktober 18, 2010

Dag 9, 520 Nm til Durban, Sør Afrika

Solen skinner :-) Etter nesten 2 døgn med mørke skyer, tordenbyger og regn i tilleg til kulingen, er solen kommet fram selv om kulingen består. Vi har vind fra syd ca 25-30knop. På grunn av sjøen går vi nå en litt norligere kurs, men det tar vi igne etter at vinden har dreiet mer østlig til kvelden. Siden skal den gå mot nord og holde seg der en stund.
 
Vi vurderer om vi skal gå til Richards Bay istedet for Durban. Det er 73Nm kortere. Det kommer litt an på været når vi nærmer oss den Afrikanske kysten.
 
Dere som har lyst til å følge med på været kan gå inn på følgende webside: http://passageweather.com
 
Posisjon den 18. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
27.35,2S 40.25,3E (`-27,59S +40,42E)
 
Alt vel ombord
 

søndag, oktober 17, 2010

Dag 8, 665 Nm til Durban, Sør Afrika

Det har gått bra det siste døgnet. Vi har nå en SW kuling, 20-25 knops vind i tillegg til en liten medstrøm, så nå går det i 6 knops fart. Sjøer er ikke så værst på grunn av medstrømmen. I natt passerte vi halvveis, men jeg tror at denne halvdelen vil være en del raskere.
 
Lennart har det bra og er ved godt mot og vi håper å ankomme Durban på fredag.
 
Posisjon den 17. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
27.49,8S 43.15,0E (`-27,83S +43,25E)
 
Alt vel ombord

lørdag, oktober 16, 2010

Dag 7, 794 Nm til Durban, Sør Afrika

Gårsdagen var tøff for Lennart i Quilla. Det blåste ca 35 knop og meget krapp sjø da en monsterbølge sendte Quille på tvers og nesten rullet henne rundt. Heldig vis lå Lennart nede på riktig side av båten så han ble ikke skadet, men Quilla tok inn en del vann via nedgangsluka. Seilet må ha vært under vann fordi det gikk tregt for båten å rette seg opp igjen. Han fikk inn en del vannsom han snart hadde pumpet ut, men mye av det han ghadde nedenunderr var blitt vått. Klær, sengtøy, noen av madrassenene osv.
Utvendig var vindexen i toppen av masta borte, sprayhodden flat, og akter stativet for solcelle panelene var bøyd. Desseuten var flere fendere bort. Men det viktigste, masten står fortsatt og vi seiler videre.
 
Ingenting har hendt i Josephine.
 
Posisjon den 16. oktober 2010 kl 0530 UTC
 
27.33,3S 45.41,3E (`-27,56S +45,69E)
 
Vind S 12  kn
Alt vel ombord
 

fredag, oktober 15, 2010

Dag 6, 885 Nm til Durban, Sør Afrika

Det blåser nordlig sterk kuling her på sydøstspissen av Madagaskar, selv om vi passerer 100 nm fra land. Det er ganske normalt. I følge værmeldingen skal den løye utover ettermiddagen og kvelden. Det skal bli deilig, for sjøen er ganske grov og Josephine ruller kraftig.
 
Posisjon den 15. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
26.43,6S 47.20,6E (`-26,73S +47,34E)
 
Vind N 30  kn
Alt vel ombord

torsdag, oktober 14, 2010

Dag 5, 1013 Nm til Durban, Sør Afrika

Vinden har begynt å ta seg litt opp, men vi har fortsatt en motstrøm, så det går ikke alt for fort, men det er behagelig. Flatt hav med minimal rulling.
 
Vi er nå 150 Nm fra 1. waypoint som setter oss 100 nm syd av Madagaskar og syd for kontinental sokkelen der. Det kan blåse kraftig der og det ser ut til at vi får NE vind på 25+ knops vind, men det varer bare et halvt døgn. Forhopentligvis vil vi få mer medstrøm.
 
Posisjon den 14. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
25.19,6S 49.04,5E (`-25,33S +49,08E)
 
Vind NE 11 kn
Alt vel ombord

onsdag, oktober 13, 2010

Dag 4, 1094 Nm til Durban, Sør Afrika

85Nm siste døgn, med for det meste seiling i knappe 4 knop. Vinden har vært brukbar, men det ser ut til at vi har 1 knops motstrøm. Det er nok årsaken til at det går så tregt. Men dette er det ikke mye å gjøre noe med annet enn å være tolmodig.
 
Posisjon den 13. oktober 2010 kl 0600 UTC
 
24.27,0S 50.14,1E (`-24,49S +51,39E)
 
Alt vel ombord

tirsdag, oktober 12, 2010

Dag 3, 1179 Nm til Durban, Sør Afrika

Fortsatt lite vind, så vi har gått for motor det meste av siste døgn. Det ser ikke ut til at det blir særlig mye vind før vi har kommet syd om Madagaskar.
 
Posisjon den 12. oktober 2010 kl 0600 UTC
 
23.29,3S 51.23,1E (23,49S 51,39E)
 
Alt vel ombord
 
 

mandag, oktober 11, 2010

Dag 21, 1293 Nm til Durban, Sør Afrika

Ca 70 Nm siste døgn. Det har vært svak vind midt imot, så utseillt distanse er ca 100 Nm, men bare 70 mot målet. I følge vær filene (grib), skal vi få gunstigere vind framover. Men det er meget behagelig å være ombord på flatt hav. Vi går nå for motor til vinden tar seg opp igjen.
 
Posisjon den 11. oktober 2010 kl 0300 UTC
 
22.05,8S 52.48,8E (22,08S 52,81E)
 
Flau vind fra NW
 
Vi har igjen 432 Nm til et Waypoint 100 NM SSE av Madagascar. Vi runder så langt syd for å ungå sterke vinder og strøm på kontinental sokkelen syd for øya.
 
Alt vel ombord

søndag, oktober 10, 2010

Dag 1, 1345 Nm til Durban, Sør Afrika

Nå er vi underveis på siste etappe over det Indiske Hav. Siste døgn har gått tregt, bare 76Nm på 24 timer. Lertte vinder fra sørøst medfører bidvind, og Josephine går ikke spessielt høyt i vinden.
 
Vi forlot St. Pierre igår morges kl 0800 lokal tid. Tiden på Reunion har vært fin.
 
Posisjon den 10. oktober 2010 kl 1200 UTC
 
21.36,0S 53.37,6E (21,6S 53,63E)
 
Vind SSW 10-15 Knop
Strålende solskinn

mandag, oktober 04, 2010

St. Pierre, Reunion

Nå er jeg på Reunion. Etter 2 uker i Mauritius, dro vi videre torsdag ettermiddag den 30. september. Turen videre til Reunion var bare på 140 Nm, ca 1 døgns seilas, og det stemte. Fredag ettermiddag ankom vi St. Pierre. Det ble en meget spennende innseling, dønningen fra øst gjorde oss usikre på om det gikk å ta seg inn. Dybden ved innløpet er bare 5 meter og faren for at bølgene bryter der er stor, helst ikke mer enn 3 meter. Og i tillegg blåser det alltid kuling der på ettermiddagen. Men vi var heldige at dønningen var fra øst og ikke syd, så innseilingen gikk greitt. Vell inne ble vi møtt av havnekapteinen som anviste oss plass. Ingen formaliteter før idag, mandag. Ingen innsjekking hos toll eller politi, vi er jo i EU! Kunn innskrivning på havnekontoret, og første uka her er gratis.
 
Vi blir her til lørdag sannsynligvis, litt avhengig av værmelinger framover, før vi stikker mot Durban.
 
Reunion er en positiv overraskelse, prisnivået i forhold til Mauritius er bare litt høyerem bortsett akkurat det å spise på restaurant, det er 2 - 3 ganger dyrere.
 
I dag traff vi en svenske som har bosatt seg her de siste 20 årene. Han er astmatiker og trives meget godt her på grunn av klimaet. Dessuten er hans svenske pensjon mer enn nok for å ha et godt liv. En ett roms leilighet koster 300 Euro pr. mnd i tillegg har han en sykeforsikring på 64 Euro pr mnd som gir han fri lege, medisiner og sykehus. Reunion er en del av EU så det blå helsekortet gjelder her.
 
Det er desverre ikke noe internett her i havnen, så det blir ingen skype samtaler før jeg er i Durban.

søndag, september 26, 2010

Port Louis, Mauritius

Etter de siste 3 måneders seilingsmengde, 6700 Nm, er det deilig å ligge i havn, til brygge med landstrøm. Dette er første gang siden Fiji som vi forlot i begynnelsen av juni.

Vi ankom Port Louis etter knappe 3 døgn fra Rodrigues torsdag morgen 16. sept. Innklareringen gikk raskt og effektivt av alle 4 innstanser, helse (ned med det gule flagget), imigration, customs og Coast Guard. Så etter en times tid kunne vi flytte over til den lille havnen for lystbåter.

De ti dagene vi har vært her har blitt meget late, ingenting er gjort utenom å gå lange turer (for å få igang beina igjen) og spise de fleste måltider ute. Det er deilig å kunne spise noe annet en den samme boksmaten som har vært på menyen de siste 54 døgnene underveis.

Port Louis er en stor by med mender av markeder og butikker, - og tett biltrafikk. Marinaen ligger ytterst på en Waterfront, litt Aker Brygge preg, med dyre butikker, men allikevel mengder med restauranter av forskjellig type, fra de meget billige 'fast food' til hotell restauranter. Det er meget billig å spise ute, en middag ca 30-60kr og en halvliter øl ca 20kr.

I morgen skal ca 10 seilere på en gå tur opp i høyden rundt byen, og muligens en biltur rundt øya senere i uka.

Alt er vel her i Mauritius

onsdag, september 15, 2010

Dag 2, 119 nm til Port Louis Mauritius

Dette går med akkurat passe fart, jeg regner med å være framme i morgen tidlig.
 
Posisjon kl 0600UTC den 15.september 2010
19.46,4S 059.18,6E (-19,77 +059,31)
 
Alt vel ombord.
 
Sendt via Iridium