torsdag, juli 29, 2010

Darwin, Australia

Det ble 10 dager i Darwin, en fin by. Vår plan var å gå til en marina, men på veient inn fikk vi kantakt med Lorna som sa at det var meget dyrt. De lå i Fanny Bay til ankers og tok jolla inn til Darwin Sailing Club, så vi gjorde det samme. Vi ankret på minimum dybde 1,5 meter (på laveste lavvann). Tidevannet varierte med 6 meter. Seilklubben var et meget positivt bekjentskap. For 55 kr pr uke ble vi temporære medlemmer og kunne bruke alle fasiliteter, så som dusj, vaskemaskin, baren og restauranten. Dessuten vaqr de meget behjelpelige med å finn fram til butikker og verksteder. Låsebolten til vindroret var utslitt, så forrige mandag fant jeg fram til et verksted som kunne bytte bolten og lage en ny skive. Tirsdag morgen fikk jeg en sms om at arbeidet var gjort, + bedre enn da den var ny.
 
Darwin er en stor by med en riktig skyline, + og et fint buss system. For 11 kr kan man bytte buss innenfor 3 timer, så en dagstur på reise ville normalt ikke koste mer enn 22 kr.
 
Men Australia ellers er ikke billig, regn med 50% dyrere enn New Zealand. Men som i NZ, man for tak i alt.
 
Min gamle Mercury 2,5 hk hadde sluttet å virke. Trengte ny forgasser, men til min modell var den ikke lenger å få tak i, så det ble ny moter, 3,3 hk med gear. Den ble levert til seilklubben. 1 nautisk mil fra klubben til Josphine, + motor en nødvendighet. Men man får ta det positive, Anker i stedet for marina i 10 dager, mer enn halve kostnaden for motoren. Så da så, dessuten får jeg tilbake momsen.
 
For de som har litt mer tid i Darwin, er det mye å se. innenfor 100 km er det mange naturparker som er verdt et besøk, men siden Quilla og Josephine har 6000 nm foran oss til Durban, så ble vi litt utolmodige på å komme oss videre, så nå er vi underveis til Cocos Keeling. 1900 nm igjen. Vi startet i går formiddag med en fin nordøstlig bris, som etter vert vred seg til norvestlig (bidvind) for så å dø ut i natt. Vi har nå en ONO bris og vi glir i behagelig tempo vestover, 3 knop
 
Posisjon kl 2300UTC
12.26,2S 129.23,0E (-12,44 `+129,38)
 
 

Ingen kommentarer: