tag:blogger.com,1999:blog-175089572024-03-14T04:26:54.744+01:00SY JosephineSeilbåten SY Josephine på langtur med Bjørn og av og til Benedicte.
Josephine er en solid langkjølet koster på 31', en Amigo 40.SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.comBlogger220125tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-50464512654745488552013-04-27T10:56:00.000+02:002013-04-27T10:56:37.800+02:00Til sommeren drar Josephine på nye eventyr<br />
<span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Nå har det vært stille lenge nok her på bloggen. Jeg lengter ut igjen og til sommeren drar jeg så fort Josephine har vært på land. Turen går mot syd, kanskje Karibien igjen.</span><br />
<span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Det er en del som må fikses, blant annet nye skroggjennomføringer. Jeg har valgt kompositt denne gangen. Dessuten må gummiføttene på motoren skiftes. Eller er seilvinsjer byttet og vindroret er under reparasjon.</span><br />
<div>
<br /></div>
SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-90317086294639315912011-10-03T14:08:00.000+02:002011-10-03T14:08:36.775+02:00Josephine er hjemme igjenEtter 6 år er nå Josephine i hjemmehavna igjen. Hun ankom Skarpsno Bøyehavn i slutten av juli etter å ha tilbakelagt ca 45 000 Nm. Turen nordover fra Cuxhaven gikk greit, via Kiel kanalen. Været var typisk skandinavisk, vått og kaldt.<br />
<br />
På turen mot Oslo var jeg innom min fødeby, Fredrikstad. Der ble jeg intervjuet i <a href="http://www.f-b.no/nyheter/bjorn-seilte-jorden-rundt-alene-1.6391395">Fredrikstad Blad.</a><br />
Et noe avkortet intervju på grunn av 22. juli.<br />
<br />
Takk til dere alle som har fulgt meg på turen jorda rundt.SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-60187490484229144142011-07-08T11:50:00.000+02:002011-07-08T11:50:44.649+02:00Cuxhafen,TysklandNå er jeg virkelig i hjemmelige farvann. Jeg ankom her natten til onsdag, etter en lang motorseiling på flatt hav fra Isle of Wight.<br />
<br />
Lennart og jeg ble i Falmouth 3 dager før vi dro videre østover. Planen var å gå til Isle of Wight, men været var ikke noe videre, regn og kaldt, så vi gikk til Salcombe og ankret i elven der. Men i løpet av kvelden kastet en forkjølese seg over meg og jeg ble liggende til køys. Neste orgen dro Lennart videre, mens jeg ble hvor jeg var. Jeg prøvde å gå videre neste dag, men endte bare i neste elv, Dart og Dartmouth. Jeg pleiet min forkjølelse med c-vitaminer og ibux, s¨tirsdag dro jeg videre kl 0400 om morgenen. Det ble bra fart i medstrøm så jeg ankom Isle of Wight i kveldingen, 90 nm.<br />
<br />
Jeg lå i Cowes i 3 dager og var ute med noen seilere jeg møtte i Karibien, Geoff på Siesta og Roma og Martin på Apple. Det var meget hyggelig. Dessuten fikk jeg fikset generatoren på motoren. Børstene var helt pakket med kull støv.<br />
<br />
Sist lørdag dro jeg fra Cowes. Det var et fint værvindu med flatt hav i 4 døgn, så det ble motorseiling helt hit til Cuxhafen. Men dette er et vanskelig område, stor traffikk og grunner. Så det ble ikke mye søvn, bare ca 12 timer til sammen på de 4 døgnene, men jeg har tatt det igjen de siste dagene her.SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-46879693572646924392011-06-24T10:35:00.000+02:002011-06-24T10:35:40.367+02:00Marine TrafficDette er et nettsted som viser AIS transpondere med posisjon i kart. Det virke opp til 25 Nm fra land. For dere som har lyst, gå inn på <a href="http://www.marinetraffic.com/">http://www.marinetraffic.com/</a><br />
<br />
Hvis Josephine ikke finnes på <i>Go to Ship,</i> kan det søkes og der kommer siste posisjon som er registrert.SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-66566566344076806362011-06-22T12:45:00.001+02:002011-06-22T12:45:24.138+02:00Josephine er nå i Falmouth, UKJosephine og Quilla ankom Falmouth Marina igår kl 1000. Det var utrolig deilig å være på land igjen. Dette har vært den tøffeste seilingen på hele jorden rundt turen. Midt under stormen ble jeg kallt opp på VHF av en båt med navn RAYA. Sidedn vi var 3 båter ganske nær hverandre, var de redd for at vi skulle komme for nær. Men været var slik at det å sitte ute for å holde utkikk var umulig. Jeg seilte for bare riggen i 5-6 knop. Lennart på Quilla bremset opp med å slepe ett bildekk. Vi mistet radiokontakt på morgenen, men fikk radiokontakt igjen på kvelden, da var Quilla 12 nm bak meg. RAYA hørte vi ikke mer ifra før de ankom i dag morges, ett døgn etter oss.<p>Nå blir det tid for litt klesvask og rengjøring. Det har vært en meget fuktig tur med høy luft fuktghet.SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-27589630875696991492011-06-20T14:12:00.000+02:002011-06-20T14:13:40.186+02:00Dag 10, 111 Nm fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Det er fortsatt grått, men sola lyser gjennom skydekket. Det blåser en sydlig laber til frisk bris. Det ser bra ut for å ankomme Falmouth i morgen. Jeg begynner å bli vant til det kaldere været. 15 - 17 grader inne i båten begynner å bli levelig. </FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 20. juni 2011 kl 1200 UTC</FONT> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>49.09,3N 07.24.3W (+49,16 -7,41)</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SSW 20 kn, kurs 61, fart 5,5 knop, lufttrykk 1008 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-20558621544612875072011-06-19T14:14:00.000+02:002011-06-19T14:15:32.516+02:00Dag 9, 229 Nm fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Det er grått, duskregn og dårlig sikt, men vi har en SW frisk bris som fører oss mot Falmouth med 5,8 knopog bare kryssfokk oppe. Begynner å bli lei av dette været. Lavtrykk på lavtrykk i kø. Men en god ting er at lavtrykkene er nord for oss og dermed gir i hovedsak medvind. Nesten som passaten, men fysh så kaldt.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 10. juni 2011 kl 1200 UTC</FONT> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>48.05,4N 09.55.0W (+48,09 -9,92)</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SW 20 kn, kurs 60, fart 5,8 knop, lufttrykk 1008 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-26861220699895227402011-06-18T14:10:00.000+02:002011-06-18T14:11:28.266+02:00Dag 8, 342 Nm fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Endelig er vinden passe, en frisk bris blåser 'iskald' luft. Det er ikke mer en 13-14 grader i båten om morgenen, men nå skinner solen og jeg har 18 grader inne, nesten varmt. Vinterklærne er kommet fram og tiden ombor tilbringes mest i sjøkøya under en dyne.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Sjøen begynner å legge seg og det blir mer behagelige bevegelser i båten. Jeg håper på å være i Falmouth i løpet av tirsdag. Det skal bli deilig å bli ferdig med denne slitsomme seilasen i lavtrykkets tegn.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 18. juni 2011 kl 1200 UTC</FONT> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>47.03,0N 12.14.8W (+47,05 -12,25)</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind W 20-25 kn, kurs 60, fart 5 knop, lufttrykk 1016 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-62131709282301143122011-06-17T14:08:00.000+02:002011-06-17T14:09:36.437+02:00Dag 7, 448 Nm fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Det ble ikke stiv kuling inatt, men full storm, men heldivis varte det bare i 3-4 timer med full styrke. Vinden har avtatt til kuling nå, mellom liten og sterk. Det ene øyeblikket ser det ut som fronten har passert og sola skinner. En halvtime sener regner det og vinden uler i riggen igjen. Slitsomt, men stormer og kulinger går alltid over. Sjøen er grov så å skrive denne emailen er ikke lett.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 17. juni 2011 kl 1200 UTC</FONT> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>46.13,3N 14.31.6W (+46,22 -14,53)</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind W 30-40 kn, kurs 60, fart 4,5 knop, lufttrykk 1012 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-62090813674472664782011-06-16T13:45:00.000+02:002011-06-16T13:46:47.626+02:00Dag 6, 545 Nm fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Jeg seiler med redusert fart og mer østlig enn direkte kursen mot Falmouth. Det kommer et skikkelig blåsevær til natten. Jo lengere sør dess mindre vind, men det blir nok noen timer med sterk kuling.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Ellers er det blitt mye kaldere, både i lufta og i havet. Det er bare litt over 15 grader ombord på morgenen, så nå er det like før lange underbukser kommer fram. :-)</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 16. juni 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>45.46,0N 16.52.2W (+45,77 -16,77)</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SW 15 kn, kurs 75, fart 4,5 knop, lufttrykk 1016 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-84475596961220363922011-06-15T13:32:00.000+02:002011-06-15T13:33:07.941+02:00Dag 5, 650 Nm fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Kulingene står i kø, og mellom dem er det svake vinder. I natt slo genoaen så det ble en revne. Jeg fikk seilet ned gjennom forluka og revnen tapet, for så å bli heist opp igjen. Jeg håper det holder til Falmouth. Ellers ser det ut til av vi får en ganske sterk kuling om 2 dager. Det er meldt mer en 30 knops vind. Av erfaring med gribfiler, kan det bety at vi få 35-40 knops vind, altså en sterk kuling. Jeg håper den passerer i løpet av et døgn. Etter det ser det ut til å være lettere vinder helt fram til Falmouth.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 15. juni 2011 kl 1130 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>45.11,1N 19.21.4W (+45,19 -19,36)</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SW 10 kn, kurs 57, fart 4 knop, lufttrykk 1017 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-79712920992042185862011-06-14T14:14:00.000+02:002011-06-14T14:15:32.527+02:00Dag 4, 752 Nm fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Det har gått unna siste døgn, 137 Nm. Vi hadde den andre kulingen i natt, opp til stiv kuling og ganske grov sjø etter hvert. Det ser ut til at vi vil få en kuling hvert tredje døgn, lavtrykkene ligger i kø. Men Josephine takler både sjø og vind, så det er ganske greitt om bord. </FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 14. juni 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>44.19,0N 21.20.3W (+44,32 -21,34)</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind WSW 22 kn, kurs 57, fart 6 knop, lufttrykk 1009 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-34396779966647471362011-06-13T14:13:00.000+02:002011-06-13T14:14:09.234+02:00Dag 3, 889 Nm fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Lette vinder siste døgn. Jeg seiler med bare genoa. Det vil bli nok det neste døgnet, det blir kuling til natten. Det er godt og behagelig ombord selv om det ruller litt.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 13. juni 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>42.55,2N 23.51.2W (+42,92 -23,85)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SSW 15 kn, kurs 50, fart 5 knop, lufttrykk 1014 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-5481742605857412392011-06-12T13:59:00.000+02:002011-06-12T14:00:18.987+02:00Dag 2, 985 Nm fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Friske vinder siste døgnet, opp til liten kuling fra SSW. Men det går unna på distansen.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 12. juni 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>41.42,8N 25.20.1W (+41,71 -25,29)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind W 18 kn, kurs 50, fart 5 knop, lufttrykk 1010 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-77514805022001157922011-06-11T14:17:00.000+02:002011-06-11T14:19:23.840+02:00Dag 1, 1101 fra Falmouth, UK<DIV><FONT size=2 face=Arial>Så er vi, Lennart på Quilla og jeg underveis igjen. Det var deilige 9 dager i Horta, godt fortøyd til en brygge. Tiden gikk fort og vi har nå et værm med mye sydlig vind. For øyeblikket blåser det frisk bris og jeg seiler med bare en genoa litt innrullet. Det går i 5-6 knop og sjøen er grov, så Josephine ruller en del.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 11. juni 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>40.15,0N 27.04.4W (+40,25 -27,07)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SSW 25 kn, kurs 40, fart 5,5 knop, lufttrykk 1010 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-90401665369914357202011-06-02T12:10:00.001+02:002011-06-02T12:10:35.142+02:00Josephine er nå i Horta, AzoreneJeg ankom Horta i går kl 1400 UTC. Det var utrolig deilig å være framme.<p>Lennart på Quilla har ikke ankommet ennå. For knapt en uke siden skilte vi lag. Siden han kan seile høyere mot vinden enn Josephine kan, ville han prøve å seile hele veien til Horta. Han har et lite problem med seildrevet til motoren og ønsker å bruke den minst mulig. Jeg venter ham inn i dag eller i morgen.SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-64085065046712616672011-05-31T14:06:00.001+02:002011-05-31T14:06:21.163+02:00Dag 22, 121 Nm fra Horta, Azorene<DIV><FONT size=2 face=Arial>Det ble motor hele natten på blankt hav. En svak sydøstlig vind har tatt seg opp på morgenen og jeg seiler i 4 knop.Det er deilig og stille ombord. Nå er det så kort igjen at det er ganske sikkert at jeg er i Horta i morgen.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Josephine er nå forsikret i Pantenius igjen etter 3 år med bare tredjeparts forsikring. Jeg er nå innefor det europeiske seilingsområdet og premien er overkommelig.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 31. mai 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>38.36,7N 31.12.6W (+38,61 -31,2 1)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SE 7 kn, kurs 80, fart 4 knop, lufttrykk 1028 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-5439592964967601422011-05-30T14:10:00.000+02:002011-05-30T14:09:59.616+02:00Dag 21, 239 Nm fra Horta, Azorene<DIV><FONT size=2 face=Arial>125 Nm siste døgn, men for motor. Det er mindre enn fem knops vind og jeg lengter til land. Det nå solskinn og speilblankt hav. I morges passerte en av de store klassiske seilbåten fra Antigua Classic week. Det var Signy og jeg hadde en koselig samtale med skipperen der. </FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 30. mai 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>38.35,9N 33.42.6W (+38,60 -33,71)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind variabel 4 kn, kurs 90, fart 5 knop, lufttrykk 1029 mb</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-29537578966204752462011-05-29T14:00:00.001+02:002011-05-29T14:00:09.442+02:00Dag 20, 364 Nm fra Horta, Azorene<DIV><FONT size=2 face=Arial>Jeg motorseiler i en svak nordlig bris og begynner å lengte til land. Jeg håper å være framme i Horta på ettermiddagen den 1. juni. Akkurat nå passerte Ariadne, en sveitsisk seilbåt som er med i ARC Europe. De gikk for motor uten noe seil oppe.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>De siste dagene har kaffen smakt helt for jekligt. Jeg trodde det var melken som var blitt sur, men det viste seg at vannet i fortanken hadde tatt inn sjøvann. Ikke rart siden baugen har vært under vann i kulingene. Bidvind og kuling er en slitsom måte å seile på. Men med vann fra sidetanken smaker kaffen godt igjen. :-)</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 29. mai 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>38.47,6N 36.23.5W (+38,79 -36,39)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind N 4 kn, kurs 90, fart 5 knop</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-80607666915387178932011-05-28T14:00:00.000+02:002011-05-28T14:01:24.625+02:00Dag 19, 454 Nm fra Horta, Azorene<DIV><FONT size=2 face=Arial>Snart 14 dager med bidvind og vinden fortsatt fra øst. Det går ikke fort mot målet med avdrift og stoppende bølger. Flores ligger 120 Nm nærmere enn Horta, så kanskje går jeg dit først. Fokkeskjøtet brast i toppen igår. Det har vært stor belastning på fokka med bidvind i kuling dag etter dag.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 28. mai 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>38.25,4N 38.16.8W (+38,42 -38,28)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind E 12 kn, kurs 25, fart 4,8 knop</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-33424521463862797772011-05-27T14:01:00.001+02:002011-05-27T14:01:29.423+02:00Dag 18, 555 Nm fra Horta, Azorene<DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind fr øst 15 knop, overskyet og squalls. Dårlig framdrift mot Horta i slikt vær. Seiler en kurs ca 025. Jeg vurderer å gå til Flores førrst, det er mer enn 100 Nm kortere fra her jeg er nå, og det vil fortsatt være vind fra øst de nærmeste dagene. Mulig litt bedre vindretning fra søndag.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 27. mai 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>36.57,8N 39.07.4W (+36,96 -39,12)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind E 15 kn, kurs 25, fart 5,0 knop</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-74868470904607777722011-05-26T14:06:00.001+02:002011-05-26T14:06:45.337+02:00Dag 17, 585 Nm fra Horta, Azorene<DIV><FONT size=2 face=Arial>Bidvind er noe herk. Det krenger og kaster på seg. Det eneste sted å være er i sjøkøya.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vinden er nå ca 15-18 knop fra østsydøst. Det gikk litt sakte i natt på grunn av squalls, 2 rev i storseilet og farten ble liten mellom vindbygene. Det merkes at en seiler nordover. Det er mye kaldere ombord. Må nå ha langbukser og sokker på meg.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 26. mai 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>35.14,9N 40.07.2W (+35,25 -40,12)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind ESE 15-18 kn, kurs 35, fart 5,2 knop</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-86519194646109181302011-05-25T14:18:00.001+02:002011-05-25T14:18:52.367+02:00Dag 16, 691 Nm fra Horta, Azorene<DIV><FONT size=2 face=Arial>Det har gått unna siste døgn, 127 Nm nærmere Horta, men været er slitsomt. Det blåser opp til stiv kuling fra sydøst, 25 - 30 knop og sjøen er nå ganske grov. Men det går fort, selv om jeg ikke kan seile rett mot målet.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 25. mai 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>33.47,2N 41.37.8W (+33,79 -41,63)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SE 20-30 kn, kurs 40, fart 5,8 knop</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-80586965321699644542011-05-24T14:06:00.000+02:002011-05-24T14:08:12.127+02:00Dag 15, 818 Nm fra Horta, Azorene<DIV><FONT size=2 face=Arial>Vinden løyet litt til 15 knop i går ettermiddag, men er nå tilbake til 20-25 knop fra sysdøst. Vi seiler en skarp slørmed vinden straks forenom tvers med en kurs på 050 og fart neste 6 knop. Deilig å tilbakelegge nye Nm mot Horta. Sjøen er blitt litt grovere, så livet ombord er litt mer urolig.</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 24. mai 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>32.20,3N 43.34.2W (+32,34 -43,57)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SE 16-22 kn, kurs 50, fart 5,8 knop</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-17508957.post-40067123950759215522011-05-23T14:11:00.001+02:002011-05-23T14:11:49.758+02:00Dag 14, 935 Nm fra Horta, Azorene<DIV><FONT size=2 face=Arial>Vinden øker og er nå oppe frisk bris 20 knop fra sydøst og ventes å øke videre de neste 2 døgn. Vi seiler på i nærmere 6 knop med kurs direte mot Horta, en skarp slør. Vi håper på å nå så langt øst at vi slipper unna med en liten kuling,mens den vil være oppe i 35+ knop lengere vest. <DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV>Sjøen begynner å bli mer urolig, særlig når det er nesten bidvind seiling.</DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Posisjon den 23. mai 2011 kl 1200 UTC</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>31.14,1N 45.27.9W (+31,24 -45,47)</FONT></DIV> <DIV> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Vind SE 16-22 kn, kurs 60, fart 5,5 knop</FONT></DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial></FONT> </DIV> <DIV><FONT size=2 face=Arial>Alt vel ombord</FONT></DIV></DIV></FONT></DIV>SY Josephinehttp://www.blogger.com/profile/11368673287601253729noreply@blogger.com1