søndag, september 25, 2005

5. Reisebrev - Nazare

Nazaré, Portugal 39.35N 09.04 W, 1523 Nm fra Skarpsno Bøyehavn

Hei alle sammen.

Her er en liten hilsen fra Solrike og varme Portugal. Vi er nå i Nazaré, en liten fiskerby (under utvikling til et feriested) ca 100 km nord for Lisboa. Deilig blå himmel og en svak nordvestlig bris gjør livet behagelig. Men det er et skjær i horisonten. Motoren (VP MD 17C) som i følge en motorkyndig nordmann går på overtid, har begynt å lage lit ulyd når propellen går rundt. Sannsynligvis reduksjonsgearet. Så det blir nå å se oss etter en overvintringshavn med muligheter for å bytte motor. (Hvis noen har et godt tips om sted, tar jeg gjerne imot det)

Det er nå snart 4 uker siden vi krysset Biskayabukte. Vi ankom Spania i en liten fiskerhavn som heter Cedeira. Kun ankring godt beskyttet bak en stor molo. Det var et deilig sted og bare hyggelige mennesker. Vi ble der i 4 dager før vi dro videre til La Coruna, som er det stedet de aller fleste seilerne fra Nord-Europa kommer innom. Vi ble den 6. norske båten i havna i tillegg til 2 svenske, 1 danske og 1 finne, - og noen engelske, franske oh hollandske. Så det var et fint internasjonalt seilermiljø der. Hyggelige folk i marinaen og rimelig mat i restauranten i toppetasjen.
Vi lå i den første havnen i Corona, med advarsel i Reeds almanakk om at den var nedslitt, men det var ikke tilfelle, dessuten var den mye billigere og roligere enn marinaen midt i byen.

La Corona er en fin by, både et stort senter for Galicien og en provinsby. Den gamle bydelen med sine trange gater var fulle av liv om kvelden.

Fra La Coruna besøkte vi også Santiago de Compostella. Det er en gammel by litt opp i fjellene, med enstor katedral som besøkes av pilgrimer (de vanderer langs spesielle stier helt fra Frankrike) hver dag hele året.

Vi ble i La Corona 9 dager, de siste 3 ufrivillig. Da vi skulle dra videre var det tomt for diesel i havna og da den ankom ble det for sent å dra videre den dagen og i de neste blåste det en sterk kuling utenfor.

Etter kulingen dro vi videre til Camarinas og ankret opp i havnen for så å dra videre til Muros. Nok et sted for anker. Begge steder små hyggelige fiskerbyer.

Neste ankringsplass ble Islas Cies 8 Nm nord for Bayona.
Det var et fint sted å ankre. Relativt godt beskyttet mot vest og nord. Hele øya er naturreservat. Nydelig sandstrender (både Benedicte og jeg badet for føste gang på turen) men bare 17°C i vannet. Men solskinn og varme var det nok av. Vi gikk også opp en vei til et fyr på det høyeste punktet på øya (500m?). Veien gikk i sikksakk opp langs fjellsiden det siste stykket.

Byona ble neste stopp, og siste i Spania foreløpig. Nok en fin spansk by med karakter. Og møte mellom seilere fra det meste av Europa. Særlig skandinavene på vei mot Karibien og oss andre som "bare" skal til Middelhavet.

Møte med Porugal ble en meget postiv opplevelse i Viana do Castelo. Inn i en marina i sentrum av byen. Hyggelig motakelse i havnen, allt pairarbeid på ett sted og prisen pr. natt - €8.34. Det absolutt billigste på hele turen. (Lavsesong etter 16. september).
Her traff vi Sonja og Øystein på Apricus. Øystein Fotland deltok på det samme SSB kurset som jeg. De er på vei til Karibien og kanskje videre rundt.

Torsdag dro vi fra Viana i tykk tåke. Vi ble anbefalt å gå 15 Nm ut i havet for komme fri av tåka, og det stemte. Vi dreide syd og gikk de neste 20 timene mot Nazaré hvor vi ankom i går morges.

Her var vi tilbake til hverdagen og de dyre havnene (€20 pr. natt). Og dyrere blir de nokk etterhvert som vi kommer sydover. Så det blir viktig å finne de rimlige alternativene for overvintring i havn.

Ellers har vi det fint og nyter varmen, deilig mat, billig frisk frukt og grønnsaker og ikke å glemme de portugisiske vinene.