søndag, oktober 24, 2010

Richards Bay, Sør-Afrika

Ja, så ble det Richards Bay, allikevel. Etter siste oppdatering kom værfiler som viste sydvestlig vind innen vi ville ankomme Durban, så vi endret kursen 20 grader og satte mot Richards Bay. Vi var kommet litt syd, så korsen mot Richards Bay ble rett vest. Vi hold en fin fart mot målet til jeg oversov meg 2 timer. Da hadde vinden dødt ut og strømmen hadde ført meg 10 Nm i syssysvestlig retning. Vi startet motor og motorseilte de siste 40 Nm. Men strømmen var så sterk at vi måtte seile med en kurs rett mot nord for å gli sideveis mot målet. 50 grader deviasjon. Kl 1130 lokal tid var vi framme.
 
Men vikom fram til slutt. Strømmen var sterkest ved 200 meters dybdelinjen og avtok meget raskt med en gang dybden ble mindre.
 
I Richards Bai går man til Small Boat Harbour for innklarering. Her kan man ligge og det er gratis. Flytter man til Yacht Klubben er de første 2 ukene gratis. Vi får se hvor lenge vi blir her, og om vi flytter dit.
 
Utrolig deilig og være på land igjen, - og natt til lørdag blåste det reelt fra sydvest.
 
I dag lørdag ettermiddag ble Angelique II bogsert inn av den lokale redningsbåten. De startet fra St. Pierre 5 dager før oss og fikk storm syd for Madagaskar den lørdagen vi dro. Angelique II er 53 fot lang. I stormen blåste genoaen i filler og de fikk vann i motoren. Så nå var de lykkelige over å være i havn.
 
Alt vel ombord hos Quilla og Josephine nå.

torsdag, oktober 21, 2010

Dag 12, 197 Nm til Durban, Sør Afrika

Vi er nå på vei mot Durban. Det blåser 25 kn fra nordnordøst. Det gir oss en fart på ca 6 knop med et halvt forseil. Siden vinden kommer fra denne retningen, blir det for skarpt å gå mot Richards Bay. Vinden kommer til å vare til ut på kvelden og dør da nesten ut slik at det sannsynligvis blir motor siste resten til Durban. Det skal bli deilig å vøre framme. Da er 10 500 Nm tilbakelagt på snaue 7 måneder. Det skal bli godt å ta det litt med ro framover og ta turen til Cape Town i løpet av november.
 
Posisjon den 21. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
28.31,1S 34.31,5E (`-28,52S +34,53E)
 
Alt vel ombord

onsdag, oktober 20, 2010

Dag 11, 302 Nm til Durban, Sør Afrika

Det har gått relativt tregt det siste døgn. Svake vinder og motstrøm!!!!!! Vi har gått litt nordafor korsen for å ha noe å gå på når vi får en nordlig kuling i morgen kveld, Den vil i alle fall gi os god bør mot Durban. På grunn av  kulingen er det bedre å gå til Durban enn Richards Bay. Vi håper på å være framme i Durban på fredags ettermiddag.
 
Posisjon den 20. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
27.47,8S 36.18,7E (`-27,80S +36,31E)
 
Alt vel ombord

tirsdag, oktober 19, 2010

Dag 10, 389 Nm til Durban, Sør Afrika

Det ble en prakseilas igår. Frisk bris fra syd og revet genoa og storsei, samt medstrøm ga en gjennomsnittsfart på nesten 6,5knop. Men til natten løyet og dreiet vinden så nå seiler vi platt lens ca 5,5 knops fart i en østlig vind på ca 12 knop.
 
Slik som det ser ut nå, kan vi nå Richards Bay på torsdags kvelden, eller hvis været tilsier det, Durban på fredag formiddag. Det kommer etterhvert en norlig bris på ca 25 knop. Det sore spørsmålet er om den holder seg helt til fredag ettermiddag. Det får tiden vise. Hvis den ikke ser ut til å gjøre det, går vi til Richards Bay.
 
Det var en nydelig soloppgang idag og det ser ut til å bli en solrik dag i dag også.
 
Posisjon den 19. oktober 2010 kl 0400 UTC
 
27.48,2S 37.58,6E (`-27,80S +37,98E)
 
Alt vel ombord

mandag, oktober 18, 2010

Dag 9, 520 Nm til Durban, Sør Afrika

Solen skinner :-) Etter nesten 2 døgn med mørke skyer, tordenbyger og regn i tilleg til kulingen, er solen kommet fram selv om kulingen består. Vi har vind fra syd ca 25-30knop. På grunn av sjøen går vi nå en litt norligere kurs, men det tar vi igne etter at vinden har dreiet mer østlig til kvelden. Siden skal den gå mot nord og holde seg der en stund.
 
Vi vurderer om vi skal gå til Richards Bay istedet for Durban. Det er 73Nm kortere. Det kommer litt an på været når vi nærmer oss den Afrikanske kysten.
 
Dere som har lyst til å følge med på været kan gå inn på følgende webside: http://passageweather.com
 
Posisjon den 18. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
27.35,2S 40.25,3E (`-27,59S +40,42E)
 
Alt vel ombord
 

søndag, oktober 17, 2010

Dag 8, 665 Nm til Durban, Sør Afrika

Det har gått bra det siste døgnet. Vi har nå en SW kuling, 20-25 knops vind i tillegg til en liten medstrøm, så nå går det i 6 knops fart. Sjøer er ikke så værst på grunn av medstrømmen. I natt passerte vi halvveis, men jeg tror at denne halvdelen vil være en del raskere.
 
Lennart har det bra og er ved godt mot og vi håper å ankomme Durban på fredag.
 
Posisjon den 17. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
27.49,8S 43.15,0E (`-27,83S +43,25E)
 
Alt vel ombord

lørdag, oktober 16, 2010

Dag 7, 794 Nm til Durban, Sør Afrika

Gårsdagen var tøff for Lennart i Quilla. Det blåste ca 35 knop og meget krapp sjø da en monsterbølge sendte Quille på tvers og nesten rullet henne rundt. Heldig vis lå Lennart nede på riktig side av båten så han ble ikke skadet, men Quilla tok inn en del vann via nedgangsluka. Seilet må ha vært under vann fordi det gikk tregt for båten å rette seg opp igjen. Han fikk inn en del vannsom han snart hadde pumpet ut, men mye av det han ghadde nedenunderr var blitt vått. Klær, sengtøy, noen av madrassenene osv.
Utvendig var vindexen i toppen av masta borte, sprayhodden flat, og akter stativet for solcelle panelene var bøyd. Desseuten var flere fendere bort. Men det viktigste, masten står fortsatt og vi seiler videre.
 
Ingenting har hendt i Josephine.
 
Posisjon den 16. oktober 2010 kl 0530 UTC
 
27.33,3S 45.41,3E (`-27,56S +45,69E)
 
Vind S 12  kn
Alt vel ombord
 

fredag, oktober 15, 2010

Dag 6, 885 Nm til Durban, Sør Afrika

Det blåser nordlig sterk kuling her på sydøstspissen av Madagaskar, selv om vi passerer 100 nm fra land. Det er ganske normalt. I følge værmeldingen skal den løye utover ettermiddagen og kvelden. Det skal bli deilig, for sjøen er ganske grov og Josephine ruller kraftig.
 
Posisjon den 15. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
26.43,6S 47.20,6E (`-26,73S +47,34E)
 
Vind N 30  kn
Alt vel ombord

torsdag, oktober 14, 2010

Dag 5, 1013 Nm til Durban, Sør Afrika

Vinden har begynt å ta seg litt opp, men vi har fortsatt en motstrøm, så det går ikke alt for fort, men det er behagelig. Flatt hav med minimal rulling.
 
Vi er nå 150 Nm fra 1. waypoint som setter oss 100 nm syd av Madagaskar og syd for kontinental sokkelen der. Det kan blåse kraftig der og det ser ut til at vi får NE vind på 25+ knops vind, men det varer bare et halvt døgn. Forhopentligvis vil vi få mer medstrøm.
 
Posisjon den 14. oktober 2010 kl 0500 UTC
 
25.19,6S 49.04,5E (`-25,33S +49,08E)
 
Vind NE 11 kn
Alt vel ombord

onsdag, oktober 13, 2010

Dag 4, 1094 Nm til Durban, Sør Afrika

85Nm siste døgn, med for det meste seiling i knappe 4 knop. Vinden har vært brukbar, men det ser ut til at vi har 1 knops motstrøm. Det er nok årsaken til at det går så tregt. Men dette er det ikke mye å gjøre noe med annet enn å være tolmodig.
 
Posisjon den 13. oktober 2010 kl 0600 UTC
 
24.27,0S 50.14,1E (`-24,49S +51,39E)
 
Alt vel ombord

tirsdag, oktober 12, 2010

Dag 3, 1179 Nm til Durban, Sør Afrika

Fortsatt lite vind, så vi har gått for motor det meste av siste døgn. Det ser ikke ut til at det blir særlig mye vind før vi har kommet syd om Madagaskar.
 
Posisjon den 12. oktober 2010 kl 0600 UTC
 
23.29,3S 51.23,1E (23,49S 51,39E)
 
Alt vel ombord
 
 

mandag, oktober 11, 2010

Dag 21, 1293 Nm til Durban, Sør Afrika

Ca 70 Nm siste døgn. Det har vært svak vind midt imot, så utseillt distanse er ca 100 Nm, men bare 70 mot målet. I følge vær filene (grib), skal vi få gunstigere vind framover. Men det er meget behagelig å være ombord på flatt hav. Vi går nå for motor til vinden tar seg opp igjen.
 
Posisjon den 11. oktober 2010 kl 0300 UTC
 
22.05,8S 52.48,8E (22,08S 52,81E)
 
Flau vind fra NW
 
Vi har igjen 432 Nm til et Waypoint 100 NM SSE av Madagascar. Vi runder så langt syd for å ungå sterke vinder og strøm på kontinental sokkelen syd for øya.
 
Alt vel ombord

søndag, oktober 10, 2010

Dag 1, 1345 Nm til Durban, Sør Afrika

Nå er vi underveis på siste etappe over det Indiske Hav. Siste døgn har gått tregt, bare 76Nm på 24 timer. Lertte vinder fra sørøst medfører bidvind, og Josephine går ikke spessielt høyt i vinden.
 
Vi forlot St. Pierre igår morges kl 0800 lokal tid. Tiden på Reunion har vært fin.
 
Posisjon den 10. oktober 2010 kl 1200 UTC
 
21.36,0S 53.37,6E (21,6S 53,63E)
 
Vind SSW 10-15 Knop
Strålende solskinn

mandag, oktober 04, 2010

St. Pierre, Reunion

Nå er jeg på Reunion. Etter 2 uker i Mauritius, dro vi videre torsdag ettermiddag den 30. september. Turen videre til Reunion var bare på 140 Nm, ca 1 døgns seilas, og det stemte. Fredag ettermiddag ankom vi St. Pierre. Det ble en meget spennende innseling, dønningen fra øst gjorde oss usikre på om det gikk å ta seg inn. Dybden ved innløpet er bare 5 meter og faren for at bølgene bryter der er stor, helst ikke mer enn 3 meter. Og i tillegg blåser det alltid kuling der på ettermiddagen. Men vi var heldige at dønningen var fra øst og ikke syd, så innseilingen gikk greitt. Vell inne ble vi møtt av havnekapteinen som anviste oss plass. Ingen formaliteter før idag, mandag. Ingen innsjekking hos toll eller politi, vi er jo i EU! Kunn innskrivning på havnekontoret, og første uka her er gratis.
 
Vi blir her til lørdag sannsynligvis, litt avhengig av værmelinger framover, før vi stikker mot Durban.
 
Reunion er en positiv overraskelse, prisnivået i forhold til Mauritius er bare litt høyerem bortsett akkurat det å spise på restaurant, det er 2 - 3 ganger dyrere.
 
I dag traff vi en svenske som har bosatt seg her de siste 20 årene. Han er astmatiker og trives meget godt her på grunn av klimaet. Dessuten er hans svenske pensjon mer enn nok for å ha et godt liv. En ett roms leilighet koster 300 Euro pr. mnd i tillegg har han en sykeforsikring på 64 Euro pr mnd som gir han fri lege, medisiner og sykehus. Reunion er en del av EU så det blå helsekortet gjelder her.
 
Det er desverre ikke noe internett her i havnen, så det blir ingen skype samtaler før jeg er i Durban.

søndag, september 26, 2010

Port Louis, Mauritius

Etter de siste 3 måneders seilingsmengde, 6700 Nm, er det deilig å ligge i havn, til brygge med landstrøm. Dette er første gang siden Fiji som vi forlot i begynnelsen av juni.

Vi ankom Port Louis etter knappe 3 døgn fra Rodrigues torsdag morgen 16. sept. Innklareringen gikk raskt og effektivt av alle 4 innstanser, helse (ned med det gule flagget), imigration, customs og Coast Guard. Så etter en times tid kunne vi flytte over til den lille havnen for lystbåter.

De ti dagene vi har vært her har blitt meget late, ingenting er gjort utenom å gå lange turer (for å få igang beina igjen) og spise de fleste måltider ute. Det er deilig å kunne spise noe annet en den samme boksmaten som har vært på menyen de siste 54 døgnene underveis.

Port Louis er en stor by med mender av markeder og butikker, - og tett biltrafikk. Marinaen ligger ytterst på en Waterfront, litt Aker Brygge preg, med dyre butikker, men allikevel mengder med restauranter av forskjellig type, fra de meget billige 'fast food' til hotell restauranter. Det er meget billig å spise ute, en middag ca 30-60kr og en halvliter øl ca 20kr.

I morgen skal ca 10 seilere på en gå tur opp i høyden rundt byen, og muligens en biltur rundt øya senere i uka.

Alt er vel her i Mauritius

onsdag, september 15, 2010

Dag 2, 119 nm til Port Louis Mauritius

Dette går med akkurat passe fart, jeg regner med å være framme i morgen tidlig.
 
Posisjon kl 0600UTC den 15.september 2010
19.46,4S 059.18,6E (-19,77 +059,31)
 
Alt vel ombord.
 
Sendt via Iridium

tirsdag, september 14, 2010

Dag 1, 241 nm til Port Louis Mauritius

I går forlot vi, 4 båter, Lorna, Robyns Nest, Quilla og Josephine, Port Mathurin, for neste etappe til Port Louis. Det er bare 353 Nm dit, så dette er unnagjort på 3 dager. Været i dag er strålende sol med en laber bris fra syd. Seiler i 5 knop med kryssfokk og revet storseil. Trenger ikke å gå noe fortere, da kommer vi bare fram mens det er mørkt.
 
 
 
Posisjon kl 0600UTC den 14.september 2010
19.41,3S 061.30,3E (-19,69 +061,51)
 
Alt vel ombord.
 
Sendt via Iridium

fredag, september 10, 2010

Port Mathurin, Rodrigues, Mauritius

Mandag ved middagstid ankret vi opp i den fine havnen, Port Mathurin,  Rodrigues, som er en del av Mauritius..Det varr utrolig deilig å være framme. Dette har klart vært den mest slitsomme etappen på hele jordomseilingen. Det Indiske Hav har hold det tidligere seilere har lovet. Men nå er det glemt. Etter noen fine dager her, blir det slitsomme dyttet vekk i glemselen.
Roderigues er helt klart verdt et besøk, slik øya ligger like ved kurslinjen fra Cocos Keeling, ingen omvei. Innsjekkingen ble gjort ved kaien av meget hyggelig personell. Ingen kostnad hvis man kommer i kontortid, mandag - fredag mellom 0900 og 1500, ellers må man betale overtid, ca 50 euro.
Rodrigues er en liten øy, ca 20x10 km og er godt dyrket opp, siden det normalt er ganske mye nedbør. Det bor ca 40 000 her og myntenheten er Mauritisk Rupi som er værdt ca 20 øre. Etter det austalske kostnadsnivået, er det skjønt å komme hit. En nydelig middag på en fin restaurant koster ca 250 Rupi, en øl ca 50, så å spise ute her er biligere enn McDonalds i Norge. Hvilken luksus å kunne spise mat som andre har laget etter 40 døgn med boksmat siden Darwin.


Tirsdag hadde Lorna organisert en busstur rund øya, blandt annet til et nystartet prosjekt for å få inn igjen kjempeskillpaddene som ble utryddet i 1791, på grunn av skip som hentet dem for mat. Det fødes ca 200 nye individer hvert år. 
Vi er 5 båter her nå etter at 2 dro onsdag, blant annet Brasilianske Bravo. Her er Lorna, Robyns Nest, Quilla og Josephine i tillegg til en 35 m tråler med ketch rigg, seilt av et fransk par. De gikk direkte fra Noumea og hit på 75 døgn. Til sammenlikning brukte Josephine 48 døgn fra Vanuatu, så de har ikke stor gjennomsnitts fart.
Ankret i følgende posisjon:
19.40,7S 063.25,18E (-19,68 +063,42)
PS. Det er dårlig båndbredde på internett her, så bilder får vente til senere.

søndag, september 05, 2010

Dag 15, 107 Nm til Rodriguez, Mauritius

Nå er det så[ kort igjen at vi må spare på faten. Trenger ikke å gjøre mer enn 4 knops fart. 107 nm på 27 timer. Så det blir å redusere seil til krabbefart.
 
I går passerte et skip uten AIS, for første gang siden karibiske hav. Ikke nok med det, et nytt skip passerte i natt, også uten AIS, - betenkelig. AIS er et system hvor skip sender ut posisjon, fart og kurs, slik at jeg for varsel om at de er der. Det betyr at jeg må ta kortere søvnperioder, maks. 30 minutter av gangen.
 
Posisjon kl 0200UTC den 5.september 2010
19.30,6S 065.17,2E (-19,31 +065,29)
 
Alt vel ombord.
 
Sendt via Iridium

lørdag, september 04, 2010

Dag 14, 219 Nm til Rodriguez, Mauritius

2 dager igjen til vi er på Rodriguez. Det skal bli deilig. Slik vi har opplevd det Indiske Hav til nå, bekrefter det andre seilere sier, at det er slitsomt på grunn av rotete sjø. Når jeg studerer bølgene nå, må det minst være 3 bølgesystemer i gang. Så det blir en del rulling, særlig nå når vinden har dreiet til ren østlig og vi seiler lens.
 
Posisjon kl 0200UTC den 4.september 2010
19.10,6S 067.14,5E (-19,18 +0697,24)
 
Alt vel ombord.
 
Sendt via Iridium