tirsdag, august 23, 2005
3. Reisebrev - Camaret i Bretagne
48°16,76 N 4°35,78 W
Hei alle sammen.
Vi ligger i Camaret, helt vest på Bretagne. Vi kom hit idag via et vanskelig område som heter Chenal de Four. Denne seilleden på 12 Nm er kjent for sin strømsjø. Heldigvis for oss var det liten vind og vi hadde timet det slik at også strømmen var liten. Så det ble en behagelig opplevelse.
Fra Boulogne sur Mer dro vi direkte til St. Peter Port på Guernsey. (30 timer underveis, flatt hav og motor det meste av tiden) Den føste natten prøvde vi å ligge for anker like utenfor havnen, men en liten dønning og vindstille på natten, gjorde det nesten umulig å ligge i køya. Båten la seg på tvers av dønningen og rullet fra side til side. Så morgenen etter dro vi i havn og fortøyde til flyte brygger utenfor marinaen. Det er flytebrygger utn forbindelse med land slik at vi måtte bruke jolla.
St. Peter Port er en by preget av turisme og kapital- og skatteflyktninger. Alt er relativt dyrt der. Men vakkert.
Neste havn ble Treguier. Der ankret vi opp i en stille elv rett syd for byen.
Benedikte skriver:
Bretagne, Ankerplass i en elv. Å så vakkert! 30 m fra en fjellvegg. Granitt? med gul lav, mose, lubne trekdroner som lener seg ned over vannet. En ku rauter i det fjerne. Et vakkert gammelt stenhus mellomstore stammer. En sti snor seg opp mellomknausene. En trost med fransk aksent varsler. Stillhet. Hundeglam langt bortefra. Deilig å slippe bort fra rikmannsguersey. Det risler en bekk rundt båten. Utgående tidevann. / m vann skal ut på 6 timer. 1 m har det sunket mens vi har spist middag. Sitter ute og hører fisken sprette. 11 timer underveis. Skal bli godt å sove. En ugle tuter. Ankerlykt må opp. Mørket siger på.
Her kunne vi ha blitt liggende i mange dager, men Bjørn ville videre. Til en ny ankerplass? Men desverre den stemte ikke med beskrivelsen i Reeds Almanac. Der det skulle være en ankerplass var det tett i tett med bøyer. Så ankring var umulig. Dessuten var det så grunt at vi var usikre på om vi hadde vann under kjølen ved springlavvann. Vi endte opp i Trebeurden. Flott havn, men bar preg av manglende konkuranse i sitt område. (eneste havn) Så prisen for natten for oss var €27. Det er det dyreste vi har opplev til nå. I tillegg måtte vi betale €2 for 5 minutters dusj. Det var godt å komme derfra.
Siste natt lå vi til en bøye i en liten elv til et sted som het L'Abre Benoit. Stille og fredlig, men umulig å ankre (Bøyer overalt) Men en hyggelig fisker pekte på en ledig bøye. Og den la vi oss til.
Det er ganske spennede med tidevannet. Det har sine fordeler, men også sine ulemper. Når vi går fra hav til havn, går vi alltid på høyvann og blir med strømmen slik at vi i gjennosnitt gjør 7 knob over 6 timer. Vi har tilbakelagt opp til 50 Nm på den tiden. Men 3 knobs medstrøm og møtende dønning på grunnere vann er meget ubehagelig. Sjøen reiser seg og bryter foruroligende. Men heldig vis har disse partiene vært meget korte.
Chenal de Four. Dette er et meget vanskelig område helt vest på Bretagne innenfor Ile d'Ouessant. Her går strømmen opp til 5,2 knob på det meste. Derfor er det viktig å passere dette området mens strømmen er på det lavest. Det times på kvarteret når det passeres. Fra nord startes passasjen 4 timer og 45 minnutter ett HW Brest. Dette må slåes opp slik at starten på Chenal de Four ble påbegynt nøyaktig 1225, og var ferdig 1345. Og alt stemte — fin medstrøm uten at det ble noen strømsjø.
Camaret er en liten fiskerlandsby, med tilbud til turistene på strandpromenaden, og ellers trange gater og små hus bakenfor.
Det er meldt kraftig vind noen dager. Vi regner med å bli her å gå turer inn over land.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar