søndag, april 04, 2010

Vedlikeholds- og oppgraderingstid, Whangarei,NZ

Nå har det gått 5 uker siden jeg kom tilbake til Josephine. Tiden her i Whangarei går fort. Det er alltid mye å gjøre med Josephine. Siden Trinidad er utseilt distanse 11.000 Nm.

Josephine er nå snart klar for nye eventyr, etter en stor oppgradering av utstyret ombord.

  1. Ny Furlex på det indre forstaget og nytt krysseil. Etter rigghavariet på vei hit til NZ, ble det nødvendig. Det blir ikke til at man går på fordekket og heiser et mindre seil, når man allerede har ett på rull. Jeg kjørte genoaen for lenge. Begge forseil på rull blir nok bedre. Seilmaker Pelle Pettersson i Doyle Sails har gjort en kjempefin jobb.
  2. AIS transponder. Jeg regner med at det blir mer skipsruter i det Indiske hav. Best å bli sett, spesielt nå rman seiler solo og må sove innimellom.
  3. Ny EPIRB. Det ble nesten like dyrt å bytte batteri på den gamle.
  4. Ny autopilot. Raymarin SX5 Tiller Pilot. Den gamle Autohelm 3000 sluttet å virke ved Bora Bora. Hatt en lånt autopilot i mellomtiden.
  5. Ny kikkert, Steiner Navigator. Kjøpt i Dubai. Den gamle, en billig kikkert, gikk nesten ikke å se gjennom. Steiner har en fantastisk optikk.
  6. Ny WiFi antene, BadBoy. Meget bra.
  7. Redningsflåten til service. Det ble dyrt. Sikkerhetspakken inne i flåten ble oppgradert til RORC.


I tillegg har Josephine vært på land og fått ny bundmaling, nye sinkanoder og fått lagt på en slags silikon gummi på propellen. Det skal vistnok fungere bra mot groing. I Nord Australia hopper man ikke i vannet for å gjøre ren propellen, - krokodiller. De er ikke til å spøke med.


Innen 2 uker er jeg på vei nordover igjen mot Opua og Bay of Islands. Så snart det blir et gunstig værvindu stikker vi mot Fiji. Det skal bli godt med varmere hav igjen. Det er ikke noe stas å bade i vann på 20C, bør helst være over 25.

Jeg vil nå kunne oppdatere bloggen mens jeg er underveis, med små emails til den via satellitt telefonen. Jeg håper at det fungerer. Regner med oppdatering annenhver dag.

Ingen kommentarer: