Nå er det endelig klar for avgang fra New Zealand. De siste 2 månedene har for det meste vært klargjøring av Josephine.
Torsdag for en uke siden forlot Lovisa, Quilla og Josephine, Whangarei. I lett overskyet vær gikk vi for moter ned elven til en bukt like før vi var i åpent hav. Med medstrøm gikk de 14 nm til Urquart Bay på snaue 2 timer. Vi ankret opp for natten og neste dag dro vi videre kl 0700 i lette vinder. Etter å ha kommet ut på åpent vann var det nødvendig å kjøre en kalibrerings rutine for den nye autopiloten. Først 2 fulle runder for å finne deviasjonen for kompasset. I tillegg kalibrering av kompasskurs og autopilotens følsomhet. Etter at det var gjort oppførte autopiloten seg perfekt.
Vårt mål for neste natt var en bukt 10 nm syd av Cape Brett, Bland Bay. Behagelig seilas til å begynne med. Vestlig laber bris. Men etter hver dreiet den mer mot nord og økte i styrke. Til slutt gikk jeg for storseil og motor mot en krapp sjø. Menn inne Bland Bay var det smult og fint . Nok en behagelig natt.
Tidlig lørdag morgen dro vi videre og fikk en fin seilas til Cape Brett. Resten av turen vestover inn i Bay of Islands ble motor på flatt vinstille hav.
Vi ankret opp 2 dager i bukta utenfor en liten by, Russel. Dette er en av de eldste byene på New Zealand, og er ganske pittoresk. Men kanskje litt mye preget av turisme.
Mandag da jeg skulle gå de siste 4 nm til Opua, fikk jeg et problem. Ankeret ville ikke opp. Det satt som i betong. Det var bare en ting å gjøre, kalle opp Russel Radio og be om en dykker. En time senere kom han og fikk meg løs, - ankeret hadde satt seg fast i en gammel moring kjetting. Det hadde vært umulig å komme løs med egen hjelp.
Nå har jeg ligget 3 dager i Opua Marina og har gjort de siste forberedelser før avgang i morgen formiddag.
Været ser foreløpig bra ut, opp til en liten kuling, men bakfra, så det blir nok fint. Sydvest til å begynne med og etter et par dager dreiende sakte mot sydøst. Hvis værinformasjonen stemmer, kan dette bli en rask og behagelig tur, ca 1100 nm, ca 10 dager underveis.
Følg med videre, bloggen vil bli oppdatert underveis.
torsdag, april 29, 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar