tirsdag, august 31, 2010

Dag 10, 739 Nm til Rodriguez, Mauritius

Det har vært et urolig døgn med mye sjø, men nå ser det ut til at vinden begynner og løye litt, og dermed mindre sjø etterhvert. Værmeldingen framover spår laber til frisk bris, så det blir bra.
 
Lorna kom fram til Rodriguez i går, 11 døgn. Regner med å få email fra dem om forholdene der.
 
Posisjon kl 0200UTC dne 31. august 2010
17.06,2S 076.08,2E (-17,10 +076,14)
 
Alt vel ombord.
 
Sendt via Iridium

mandag, august 30, 2010

Dag 9, 875 Nm til Rodriguez, Mauritius

Passerte halveis på dene etape igår. 140 Nm siste døgn. Jeg har også passert halvveis for turen Darwin - Durban.
 
Det blåser kuling igjen, 25 kn (liten kuling), men det takler Josephine og nå også mannskapet fint.Etter stormen o de sjøene er dette, 4m rotete sjø, nesten som søndagsseiling og regne.Jeg har sovet mine 8 timer i natt. Vermeldingen framover ser meget bra ut. Vinden kulminerer i løpet av nese døget og avtar til under 20 kn resten av uka.
 
Posisjon kl 0200UTC dne 30. august 2010
16.39,8S 078.27,2E (-16,66 +078,45)
 
Alt vel ombord.
 
Sendt via Iridium

søndag, august 29, 2010

Dag 8, 1015 Nm til Rodriguez, Mauritius

138 Nm siste døgn. Vi har hatt frisk bris til liten kuling, så det har gått unna, men sjøen har blitt større og det er mer bevegelse Josephine igjen. Beste plassen å være er i sjøkøya.
 
Luftrykket har steget til 1016 mb, men det har ikke endret på bygeværet. Ser ut som vi skal ha det slik hele veien til Mauritius, - litt slitsomt, men vi har i alle fall sol nå på morgenen.
 
Fikk fin kontakt med Viva på SSB igår, de er nå undereis for 3. dagen.
 
Posisjon kl 0200UTC dne 29. august 2010
16.10,8S 080.51,8E (-16,18 +080,86)
 
Alt vel ombord.
 
Sendt via Iridium

lørdag, august 28, 2010

Dag 7, 1153 Nm til Rodriguez, Mauritius

Nok et døgn med 116 Nm tilbakelagt. Det er godt med vind, men den er meget variabel på grunn av squalls, byger. Jeg har seil for den serkeste vinden og dermed går det ikke så fort mellom bygene.
 
Lufttrykket har steget fra det laveste, 1004mb under stormen, men er å komet opp i 1014 mb. Så forhåpentligvis blir det kaskje litt stabilere forold etterhvert.
 
Ligger nå i en gråsone når det gjelder SSB. Kunne svakt høre Lorna og Robyns Nest, mens Viva er uhørbar.
 
Posisjon kl 0200UTC dne 28. august 2010
15.47,2S 083.12,2E (-15,79 +083,20)
 
Alt vel ombord

fredag, august 27, 2010

Dag 6, 1269 Nm til Rodriguez, Mauritius

116Nm i meget lette viner er ikke så verst. Men været er grått og trist med silregn i perioder., og luftfuktigheten er meget høy. Ganske kjedelig vær og det har det vært siden Cocos, bortsett fra en halv dag. Håper det blir litt mer solskinn snart. Med vind bakfra må nedgangslukene stenges når det regner og det blir ganske klamt inne.
 
Under stormen tok en stor brytende bølge Quillas sprayhood. Så Lennart sitter nede med skalkede luker og prøver å sy den sammen igjen. Srayhood er nødvendig for å kunne ha lukene åpne.
 
Posisjon kl 0200UTC dne 27. august 2010
15.11,1S 085.06,7E (-15,1 +085,11)
 
Alt vel ombord

torsdag, august 26, 2010

Dag 5, 1385 Nm til Rodriguez, Mauritius

121Nm siste døgn, og været er blitt ganske deilig selv om morgenen er grå. Det var en fin og solrik dag igår.
 
Fikk kontakt på SSB 8182MHz med Viva igår kl 0300UTC. De ligger fortsatt i Cocos. De skulle gått søndag, dagen etter oss, men ble advart av meteorologen på flyplassen søndag morgen. Hvis de gikk burde de gå mer mot nord enn mot sør, Det var en storm som bygget seg opp, og  et fant jo vi ut som allerede var underveis. Men det gode i dette er at jeg har fått styrket min tillit til Josephine, selv om jeg ikke var høy i hatten da jeg målte 49 Kn på mitt håndholdte anemometer.
 
Posisjon kl 0200UTC dne 26. august 2010
14.27,3S 086.57,1E (-14,45 +08,95)
 
Alt vel ombord

onsdag, august 25, 2010

Dag 4, 1506 Nm til Rodriguez, Mauritius

Det er nå lette vnder og sjøen er roligere, men det er fortsatt lavt trykk, 1006 mb, og for det meste skyet og regnbyger med tilhørende squalls. Så det blir å  sette seil etter squallene, så det går til tider sakte i mellom bygene.
 
Posisjon kl 0200UTC dne 25. august 2010
13.44,0S 088.54,0E (-13,73 +088,90)
 
Alt vel ombord hos Josephine og Quilla.

tirsdag, august 24, 2010

Dag 3, 1623 Nm til Rodriguez, Mauritius

Vinden har løyet litt, 25-30 kn.Dette er mye mer behagelig. Natt til i går målte jeg 49 kn i bygene.Jeg prøvde først å legge bi, men sjøen var for grov. Valgte å ta ned storseilet og seile for bare riggen, 3-4 kn. Etter noen timer kunne jeg slippe ut litt forseil og økte til 5-6 kn. Siste døgn har vært roligere. Tilbakelagt 116 Nm..Værmeldingene ser nå bra ut framover.
 
Posisjon kl 0200UTC dne 24. august 2010
13.13,4S 090.49,3E (-13,22 +090,82)
 
Alt vel ombord

mandag, august 23, 2010

Dag 1, 1739 Nm til Rodriguez, Mauritius

Det blåser, 35-45 knop. Vi seiler med en liten lapp av fokka, ca 4 knop mot vest. Ikke noe vær jeg setter pris på.
   
Posisjon kl 0200UTC dne 23. august 2010
13.04,7S 093.01,3E (-13,08 +093,02)

søndag, august 22, 2010

Dag 1, 1856 Nm til Rodriguez, Mauritius

Det ble 8 deilige dager på Cocos Keeling. Mye svømminng og snorkling i krystall klart vann. Store og små fisk ved revene.
 
Dro ved middagstider igår. Litt usikkert vær. Et tropisk lavtrykk var under utvikling, men vi gikk i alle fall. Quilla, Josephine og en Sør+Afrikansk båt, Robyns Nest. Den sistnente er noe større enn Josphine og har allered dratt fra oss.
 
Posisjon kl 0300UTC dne 22. august 2010
12.40,7S 094.50,3E (-12,67 +095,84)
 
Det blåser en frisk bris, overskyet og regn.

fredag, august 13, 2010

Framme i Cocos Keeling

Ankret gikk til bunns for 5 inutter siden.Deilig følelse å være ferdig med denne etappen. Ankret i lyseblått vann med ankeret på 6 m sandbunn. Det blåser frisk bris her på ankringsplassen, men helt flat sjø på grunn av revet mot havet.
 
PosisjonØ 12.05.554S 096.52,895E (-12,01 +096,88)
 

torsdag, august 12, 2010

Dag 15, 167 Nm til Cocos Keeling

Meget bra fart i natt, 138Nm siste døgn. Begynner å se slutten på denne etappen mot Sør-Afrika. Skal bli deilig å sove en hel natt igjen, selv om det går greitt å vokne hver time hele natten.
 
Det er ellers ikke mye å si om tilværelsen. Den går av seg selv, jeg er are en passasjer på ferden.
 
Posisjon kl 0000UTC den 12. august 2010
12.10,2S 099.51,1E (-12,17 +099,85)
 
Som man kan se av posisjonen er jeg nå en kvart jordomkrets fra Oslo langs lendegraden. rekvart jordomseiling unnagjort.

onsdag, august 11, 2010

Dag 14, 305 Nm til Cocos Keeling

Bare 109 Nm siste døgn, vinden forlot oss en periode. Den dreide helt til nord for å dø bort. Tidli på morgene kom den tilbake fra SSW. Startet med bidvind og nå er den på halvvind og farden er bra, 5,5 knop. Vinden skal fortsette å dreie mot SE og tilta til frisk bris om vel et døgn. Det wskulle tilsi at planen om å være framme på fradag ser ut til å holde.
 
Det siste 12 volt batteriet ser også ut til å holde på spenningen, så jeg får la være med å dyputlade det. Bruke solpanelene om dagen og Duogen som slepegenerator om natten.
 
Posisjon kl 0000UTC den 11. august 2010
12.17,3S 102.12,3E (-12,29 +102,21)
 

tirsdag, august 10, 2010

Dag 13, 414 Nm til Cocos Keeling

Vi nærmer oss. 3 døgn til Cocos Keeling og 122Nm siste døgn. Vinden er lett bris, men gir oss likevel mer enn 5 knop. Sikkert medstrøm.
 
I natt gikk alarm for lav batterispenning. Batteri monitoren sa 88% av kapasiteten på batteriene. Jeg kjørte motor i 10 minutter og koplet så alle batteriene fra hverandre. Ett batteri var ok, 12, 6Volt, + nr 2 12,2 Volt og det 3. bare 12,0 Volt. Nå på morgenen er det dårligste under 12V, altså kast. Det andre er nede i 12,1V, kan kanskje reddes, menn jeg tviler. Så nå haqr jeg bare ett virkende forbruksbatteri.Men her ute i ødemarken må jeg nok klare meg med det.
 
Posisjonen kl 0000UTC den 10. august 2010
12.22,5S 104.03,4E (-12,38 +104,06)
 
Ellers er alt bra ombord

mandag, august 09, 2010

Dag 12, 550 Nm til Cocos Keeling

inden har løyet til 10 knop, 123 nm siste døgn. Igår var det et riltig skitvær. Regnbyger, squalls og overskyet hele dagen. Ser bedre ut nå må morgenen.
 
Posisjon kl 2315UTC den 8.august 2010
12.25,6S 10E (-12,43 +106,20)

søndag, august 08, 2010

Dag 11, 673 Nm til Cocos Keeling

146Nm siste døgn, god medstrøm.
Sø ankomst fredag blir mer og mer sannsynlig.
 
Nå har vinden dreiet til SSE og er på grensen av hva Josephine klarer med utspridd genoa, men vinden skal snart dreie tilbake. Som dere ser av posisjonen er vi kommet litt nord for ideallinjen mot målet.
 
Posisjon kl 2315UTC den 7.august 2010
12.25,2S 108.28,0E (-12,42 +108,48)
 
Jeg glesder meg til å komme fram til Cocos, i følge Lorna, er det fint der. Krystallklart vann og fine snorklinger.

lørdag, august 07, 2010

Dag 10, 819 Nm til Cocos Keeling

141Nm siste døgn, det går unna.. Det har vært et rolig døgn, ingen skip eller fiskebåter i vår vei. Strålende vær med 15 knops vind. blå himmel om dagen og en strålende stjernehimmel om natten. Selv uten måne blir det ikke helt mørkt, stjernehimlen lyser opp bølgene. I tillegg er det en utrolig flott morild rund båten og i kjølvannet.
 
Posisjon nå kl 2315UTC den 6. august 2010
12.38,4S 110.58,1E (-12,64 +110,97))
 
Alt vel ombord

fredag, august 06, 2010

Dag 9, 961 Nm til Cocos Keeling

138 Nm siste døgn, det går som om vi skulle være motorbåt. Viprøver å nå fram til neste fredag, derfor holder vi farten over 5,5 knop så mye som mulig, og det har gått bra til nå. Dessuten ser værmeldingen ut til at det ikke blir noen endring av været.
 
Solen sto opp hjer kl 2244UTC, så dagen kommer senere og senere for hver dag vi seiler vestover.
 
Her er alt bare rolig ombord, både i Josephine og i Quilla.
 
Posisjon kl 2315UTC den 5. august 2010
12.42,5S 113.22,8E (-12,71 +113,38)
 
 

torsdag, august 05, 2010

Dag , 1099 Nm til Cocos Keeling

Dette er nesten det som kan kalles drømme seilas. Relativt rolig sjø, 15-20 knops vind, og medstrøm. Jeg seiler nå med klossrevet storseil til styrbord, halv genoa spridd til babord og halv krysssfokk som fyller igjen gapet. og det medfører 138 nm siste døgn, uten noen har belastning på Josephine. Og det fine er at dette vøret ser ut til å holde helt til Cocos Keeling.
 
Lennart har fått taket på vindroret og det styrer bra nå. Så nå er han ikke avhengig av autopiloten, annet enn i meget lette vinder.
 
Posisjon kl 2300 UTC den 4. aqugust 2010
12.40,7S 115.45,6E (-12,68 +115,76)
 
Jeg har nå tatt inn 1 time på sola siden Darwin og den sto opp i morges kl 2234UTC
 
 

onsdag, august 04, 2010

Dag 7, 1237 Nm til Cocos Keeling

Nok en bra døgnseilas, 137Nm. Med denne farta er vi framme om 9 dager.
 
Det har vært et rolig døgn og en god natt med mine 8 timers søvn totalt. Vekkes hver time for sjekk. Men nå må jeg gå over til halv times sjekk. Passerte en fiskebåt nå på morgenkvisten. Og det blir fler ifølge Lorna, som har gitt oss posisjoner for hvor de observerte fiskebåter.
 
Vinden er laber til frisk bris og sjøen ca 2-3 meter, men relativ slak, så rullingen er ikke så værst.
 
Posisjon kl 2315 UTC den 3. august 2010
12.39,9S 118.05,2E (-12,67 +118,09)
 
 

tirsdag, august 03, 2010

Dag 6, 1364 Nm til Cocos Keeling

Bra døgn seilas, 136 Nm. Nå går det framover. Vinden og sjøen har lettet litt, så det er levlig ombord. Vi har nå ca 15 knops vind, styrke 4 laber bris. I tillegg har vi nå en ca 1 knobs medstrøm. I følge Lorna, som er framme på Cocos Keeling, så vil vi ha medstrøm hele veien.
 
P turen gjennom Australsk farvann har vi blitt oppkalt daglig av et kystvaktfly for å identifisere oss. Så kystvakta vet hvor de har oss hele tiden. Det er jo betryggende.
 
Posisjon kl 2240 UTC 2.august 2010
12.39,1S 120.36,7E (-12,65 +120,61)
 
Alt vel ombord

mandag, august 02, 2010

Dag 5, 1520 Nm til Cocos Keeling

Nå går det unna, 128Nm siste døgn, men det er slutt på den behagelige seilasen, selv om sjøen er litt lettere. Vi har forlat den Australske kontinentalsokkelen og har endelig dypere vann og ingen hidringer å ta hensyn til før Cocos Keeling.
 
Seilbåten Robins Nest passerte oss i natt og ligger nå 5 nm foran Quilla og Josephine.
 
Posisjon kl 2230UTC
12.36,7S 122.55,6E (-12,61 +122,94)

søndag, august 01, 2010

Dag 4, 1646 Nm til Cocos Keeling

Nå begynner skyene å se ut som det skal bli mer vind, akkurat som gribfilene sier. Da skal det endelig bli litt fart i Josephine igjen. 72 Nm siste døgn er ikke mye  skryte av, men som sagt, meget behagelig. Det er som å seile på et stuegulv.
 
Lennart på Quilla er nå uten sin hoved autopilot, som han bruker for det meste. Han må nå bruke sin lille reserve, men da bare for motor i swtille vær. Han har ikke brukt sitt vindror, siden han har hatt litt problem med å jusrtere det inn på lens (vind bakfra). Men nå mp han, så vi for se hvordan det går. Vi får håpe på mye rom slør (vind skrått bakfra). Da fungerer hans vindror bra.
 
Posisjon kl 2256UTC
12.34,9S 125.04,7E (-12,57 +125,08)
 
Alt vel og foreløpig behagelig ombord.